De Nationale Boomgaardenstichting (NBS) is een vereniging voor pomologie en fruittuin-, boomgaard- en landschapsbeheer, die zo’n 100 hectare aan boomgaarden verspreid over heel Vlaanderen beheert.

Het is voor ons van essentieel belang om het onschatbaar genetisch patrimonium van de hoogstamboomgaard in stand te houden, een taak waarop wij ons al meer dan 35 jaar toeleggen. Daarom bezitten wij een genenbank uniek in Europa, bestaande uit een moedercollectie van meer dan 3500 fruitvariëteiten, gespreid over een 5-tal boomgaarden.

Om deze genetische diversiteit ter beschikking te stellen van geïnteresseerden, organiseert de NBS jaarlijks een plantactie. Tijdens deze periode bieden wij in totaal zo’n 500 nieuwe, maar vooral oude variëteiten aan die u kunt verkrijgen in zowat alle beschikbare vormen. Deze variëteiten lopen sterk uiteen: van appels tot peren, naar noten, druiven en bessen.

Naast de plantactie organiseert de NBS jaarlijks ook tal van activiteiten, zowel voor leden als niet-leden. Hieronder vallen onder andere de vaste waarden zoals de KERS®, de Nationale Fruittentoonstelling (jaarlijks in een andere provincie), Europom® (jaarlijks in een ander Europees land) en de tiendelige lessenreeks. U kan bij ons echter ook terecht voor losse lessen, boomgaardwandelingen en tentoonstellingen, enzovoort.

Dankzij ons ledentijdschrift Pomologia en onze gratis nieuwsbrief Fruit-wijzer, die beide vier maal per jaar verschijnen, houden wij leden en geïnteresseerden op de hoogte van onze dagelijkse werking. Verder zijn hierin vaak handige tips te vinden over het aanplanten, onderhouden en beheren van een boomgaard.

De NBS werkt nauw samen met haar zustervereniging NBSW Maatwerk, wat ons in staat stelt om over grote delen van Vlaanderen boomgaarden aan te planten, maar ook om er naderhand snoei- en onderhoudswerken uit te voeren. Samen met NBSW Maatwerk trekt de NBS jaarlijks door Vlaanderen met onze mobiele fruitpers, de Sapmobiel®. Daar verwerken wij hoeveelheden vanaf 70 kg appels tot sap.

Doelstellingen

Boomgaardprojecten