BOOMGAARD TIVOLI

Gelegen langsheen de Antwerpsesteenweg in Mechelen, is Tivoli een typisch 19e eeuws domein met een bekoorlijk kasteel, een romantisch tempeltje, een rozentuin, een hoogstamboomgaard en een vijver met decoratieve slotgracht.

Sinds het in de tachtiger jaren in bezit van de stad kwam, vormt dit 11 hectare grote recreatieoord een oase van rust nabij het centrum.
In het geklasseerd kasteel wachten U een serie prachtige salons geschikt voor feesten, seminaries, recepties en zakenlunches, en in de aangebouwde moderne orangerie kun je terecht voor een drankje, snack of lunch.

In het domein werd een natuurleerpad aangelegd: een bewegwijzerde route aangevuld met didactische panelen voor wie zelf op ontdekkingstocht wil gaan.

De kinderboerderij is ondergebracht in het oude koetshuis. Het complex omvat stallingen met boerderijdieren en bijenhal, een tentoon-stellingsruimte en klaslokaal, een middeleeuwse kruidentuin en een groenten- en composttuin.

De hoogstamboomgaard wordt sedert 1988 beheerd door de Nationale Boomgaarden-stichting. Het volgende plantseizoen werd er een grootscheepse verjonging en uitbreiding voorzien, gevolgd in 1999 met nog een tweede heraanplant. Dankzij de inzet van een groep vrijwilligers is de boomgaard nu een volwassen collectie met streekeigen varieteiten.

We vinden er ondermeer:

Appel
Alkmene Belle de Boskoop Brabantse Bellefleur
Bramsley Seedling Citroenappel Colapuis
Court Pendu Cox's Orange Pippin Dubbele Bellefleur
Jacques Lebel James Grieves Jonagold
Jonathan Keuleman Marie Joseph d'Othée
Melba Pondappel Reine des Reinettes
Reinette d´Etoile Reinette de Caux Reinette de Chenee
Reinette de France Reinette de Furnes Reinette Sans Pareille
Snelappel Trezeke Meyers Winston
Winterbanana
Peer
Beurré de Mérode Beurré Hardy Durondeau
Emile d'Heyst Jeanne d´Arc Saint Remy
Seigneur Esperen Soldat Laboureur Triomphe de Vienne
Williams Duchesse
Pruim
Altesse Double Anna Späth Opal
Queen Victoria Reine Claude Conducta

Sedert 2004 ontfermt onze vereniging zich ook over de tot dan verkommerde druivenserre.

De oude verwilderde planten werden tot op hun stam ingekort, flink bemest, en opnieuw opgeleid.

Door de deskundige verzorging is de druivenserre nu een trekpleister tijdens parkactiviteiten, en jaarlijks leverancier van lekkere trossen.

Het domein omvatte vroeger een aantal leibomen, getuige de roestige doken die nog in meerdere muren zichtbaar zijn.

Langsheen een zuidermuur werd in 2006 begonnen met een heraanplant van pereleibomen. Er werd hierbij gekozen voor Mechelse variëteiten, die als dubbel U zullen opgeleid worden.

Naar aanleiding van een voordracht over de fruithaag startte in 2008 op een nieuw perceel de aanplant van dergelijke laagstambomen, tevens met de bedoeling om dit uit te bouwen tot een verzameling van Mechelse fruitvariëteiten.

Een ambitieus project om de rijke lokale pomologie veilig te stellen.

Uiteraard openen die eigen boomgaarden vele didactische mogelijkheden zoals snoeilessen, entlessen, proeverijen, enz…

Binnenactiviteiten kunnen terecht in de lokalen van de kinderboerderij.